Reddingsplan: Genummerde Puzzelstukjes van het raam

raam met de goede herder klafter

Eenieder kan door het sponsoren van een puzzelstukje(s) een bijdrage leveren aan de restauratie van onze vensters voor de toekomst! U kunt deze actie persoonlijk ondersteunen of met uw gezin of bedrijf.

Dit kan door middel van een keuze van een raam. Maak het bedrag over op de bankrekening van Stichting Reddingsplan Franciscuskerk met nummer NL60 RABO 03523 461 40 onder vermelding van: ‘De Oudewaterse Glazen’.

Kies uw raam en word sponsor. Bekijk de mogelijkheden.

De actie heeft tot nu toe (1 september 2020) dank zij onder meer een grote gift van een de Stichting goed gezinde organisatie een bedrag van € 162.894 opgebracht. Een prachtig resultaat!

Overzicht werkzaamheden restauratiefase 3 (inmiddels afgerond)

Op de website van Katholiek Leven is een artikel te lezen en een leuke film te zien over de restauratie en vooral de mensen die erbij betrokken zijn, waaronder een oud-bestuurslid van de Stichting.

Op de website van Architectenbureau Braaksma en Roos staat een artikel met een serie prachtige foto’s over de restauratie waarin het Bureau een belangrijk aandeel had.

• Gevels

• Het metselwerk en scheuren inboeten.
    • Gevels worden gereinigd en het voegwerk gerestaureerd.
  • Goten

• De hardstenen goten en spuwers worden gerestaureerd en bekleed met koper.
  • Daken

• Het aangetast dakbeschot wordt vervangen.
    • De schepping (aansluiting goot en leien) aanpassen.
    • De muurplaten worden hersteld en de slechte leien vervangen.
  • Dakkapellen en luiken

• De met houtrot aangetaste delen worden vervangen en opnieuw geschilderd.
  • Binnenwerk

• Het metselwerk, het natuursteen, de gewelven, de gevels, de scheuren en het voegwerk worden gerestaureerd.
    • De ribben en colonetten worden verankerd.
  • Polychromeerwerk

• Het polychromeerwerk van de beschilderde wanden wordt schoongemaakt en waar nodig gerestaureerd.
  • Steigerwerk

• Het steigerwerk binnen en buiten wordt zo uitgevoerd dat de kerk in gebruik kan blijven.