Giften en legaten

Naast haar eigen activiteiten is de Stichting voor haar steun aan het behoud van de Franciscuskerk voor een belangrijk deel afhankelijk van sponsoring en giften. Financiële steun, in welke vorm dan ook, is zeer welkom.

Donatie

U kunt storten op rekening NL60 RABO 03523 46 140 t.n.v. Stichting Reddingsplan Franciscuskerk in Oudewater.

ANBI

De Stichting is door de Belastingdienst erkend als een Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) en giften zijn daardoor onder bepaalde voorwaarden aftrekbaar voor uw belastingaangifte. Omdat de Stichting een culturele instelling is, verhoogt de Belastingdienst de aftrek nog met 25%!

Giften

Belastingtechnisch is het voordelig om de Stichting met een periodieke gift te steunen. Als u een toezegging voor vijf jaar doet zijn uw giften fiscaal volledig en zonder drempel aftrekbaar.

Hiervoor moet u een onderhandse overeenkomst met Stichting Reddingsplan Franciscuskerk te Oudewater afsluiten voor een periode van vijf jaar en voor een vast bedrag per jaar.

De overeenkomst is eenvoudig af te sluiten via een formulier van de Belastingdienst (klik op de link) met als titel ‘Overeenkomst periode gift in geld’ of kan op verzoek door ons toegezonden worden.

De periodieke schenking eindigt

• na de periode van vijf jaar
  • of bij overlijden van de in de overeenkomst genoemde persoon
  • of bij arbeidsongeschiktheid of onvrijwillige werkloosheid van de in de overeenkomst genoemde persoon of personen
Testament

U kunt de Stichting natuurlijk ook opnemen in uw testament. Hiervoor is een gang naar de notaris noodzakelijk.

Restauratie RK Kerk Franciscus van Assisië Oudewater

Fase 3

Terugblik op restauratiefase 3

Wat heeft er plaatsgevonden?

Het zogenaamde Transept & Viering oftewel de dwarsbeuk van het kerkgebouw is gerestaureerd. De werkzaamheden vonden zowel aan de binnenzijde als aan de buitenzijde plaats.

Op 8 april 2019 werd het startsein gegeven en werd begonnen met schoonmaakwerkzaamheden, met name aan de binnenzijde. Daartoe is een 10 meter hoog steigerwerk opgebouwd dat met doek werd afgeschermd tot een afgesloten bouwplaats.

Hoeveel bedroegen de kosten?

De begroting sloot op € 1,2 miljoen. Vanuit het fonds Erfgoedparels van de Provincie Utrecht werd een subsidie toegekend van € 500.000,-. Door Stichting Reddingsplan Franciscuskerk is een bijdrage toegezegd van € 450.000,- deels op te brengen uit activiteiten in de komende jaren.

Er resteerde nog een tekort van € 250.000,-.  Om dit gat te dichten is tijdens de Kerstmarkt van 2018 het startsein gegeven voor de actie ‘De Oudewaterse Glazen’.

Via diverse activiteiten zijn de inwoners van Oudewater e.o., het bedrijfsleven en andere instanties gevraagd een financiële bijdrage te leveren aan de realisatie van de restauratie. De actie is inmiddels succesvol afgesloten.

Zie hier een voorbeeld van voor de restauratie en na de restauratie

beforeafter

Houd uw muis op het rondje in het midden van de foto en houd uw linkermuis knop ingedrukt en beweeg naar links en rechts voor het effect.